huurrecht
HUURRECHT
Binnen het huurrecht staan de rechten en plichten van zowel de verhuurder als de huurder centraal. Een van de belangrijke beginselen is dat beide partijen zich als goed huurder en verhuurder dienen te gedragen. Een deel van de overeengekomen rechten en plichten worden opgenomen in een huurovereenkomst. Naast deze overeenkomst zijn er ook bepalingen in de wet opgenomen die van toepassing zijn op de huurovereenkomst. In het huurrecht staat Karami Advocatuur zowel verhuurders als huurders van woon- en bedrijfsruimten bij.
HUURRECHT
Voorbeelden van conflicten
die onder het huurrecht vallen:
- Huurprijs
Het is begrijpelijk dat er vaak geschillen ontstaan over de huurprijs. In principe heeft een verhuurder in de vrije sector de mogelijkheid om eens in de twaalf maanden de huur te verhogen. Hiervoor moet deze dat wel eerst contractueel laten vastleggen. Als een verhuurder tussentijds de huurprijs wil verhogen, kan dit alleen als er duidelijk verbeteringen aan de woning zijn aangebracht. Als dit buiten een van deze redenen gebeurt, ontstaat er vaak een conflict. Dit kan echter ook gebeuren als een huurder van mening is dat de verhoging buitensporig of ongerechtvaardigd is. Bovendien kan de verhuurder dit soms gebruiken als een manier om huurders te dwingen de huur op te zeggen, zelfs als ze normaal gesproken geen geldige redenen hebben om dit te doen. Maar dit kan ook gebeuren omdat de verhuurder denkt dat hij met nieuwe huurders veel hogere prijzen kan vragen, bijvoorbeeld doordat de prijzen of de vraag sterk zijn gestegen. - Onderhoud
Onderhoud is een ruim begrip. Dit kan van alles betekenen. Echter, het is wel de verantwoordelijkheid van de verhuurder om een bewoonbare woonomgeving te creëren waarin de huurder zonder problemen kan leven. Mocht er verwaarloosd onderhoud zijn of zijn er zaken kapot, dan kan dit gevaarlijke situaties tot gevolg hebben. Daarom is het van belang dat wanneer er iets niet in orde is, hier zo snel mogelijk actie op wordt ondernomen.
- Overlast en huurachterstand
Overlast kan op ontelbare manieren ontstaan. Dit kan gebeuren doordat omwonenden frequent klagen, wat problemen kan veroorzaken voor de verhuurder. Als dit te vaak voorkomt, kan het een reden zijn voor de verhuurder om na verloop van tijd de huurovereenkomst te willen ontbinden. In dergelijke zaken gaat het vaak om geluidshinder. De verhuurder zal u dan dagvaarden. Indien u een dagvaarding heeft ontvangen is het van uitermate belang dat dat direct contact met ons opneemt!Verder kan het zo zijn u een huurachterstand hebt. Indien u een huurachterstand hebt van drie maanden is de kans groot dat de verhuurder de huurovereenkomst met u wenst te ontbinden. In dit geval zal de verhuurder u dagvaarden en moet u voor de rechter verschijnen. Indien u een dagvaarding ontvangt is het van belang dat u direct contact met ons opneemt. Wij kunnen u bijstaan in de desbetreffende procedure.
Neem contact op
Heeft u een kwestie of geschil? Dan is het team van Karami Advocatuur direct beschikbaar om u te ondersteunen. Karami Advocatuur heeft door haar expertise een duidelijk inzicht in welke stappen zij kan ondernemen om u zo goed mogelijk bij te staan.
CONTACT
BEZOEKADRES
John M. Keynesplein 1 , 1066 EP Amsterdam
E-MAIL
info@karamiadvocatuur.nl
TELEFOONNUMMER
020 244 48 64
FAXNUMMER
020 244 48 63
WERKTIJDEN
Ma – Vr: 09:00 – 17:00
NEEM CONTACT OP
DIEN EEN TERUGBEL VERZOEK IN
Karami Advocatuur
Karami Advocatuur ontvangt geen derdengelden en beschikt niet over een Stichting Derdengelden. Karami Advocatuur valt onder de vrijstelling zoals opgenomen in artikel 6.21 lid 2 van de Voda.
Navigatie
Contact
Volg ons